Spirální stabilizace (SM systém - cvičení a manuální techniky dle MUDr.Smíška)

Podstatou cvičení je propojení stabilizačních svalů (spirálních řetězců) v celém těle najednou v průběhu optimálně koordinovaného pohybu. Tak se vytvoří stabilizační svalový korzet. Při každém cviku dochází k vyrovnání páteře do střední linie a jejímu vytažení vzhůru (trakci). Tak vzniká vysoce efektivní regenerace meziobratlových plotének po sedavém zaměstnání nebo náročném sportu.

U cvičení dětí a mládeže jde zejména o nápravu vadného držení těla, hlavně skoliotického držení, které je dnes diagnostikováno u většiny dětí.

Sportovcům cvičení SPS pomáhá chránit páteř a klouby před přetížením, vyrovnává svalovou dysbalanci a zlepšuje fyzickou kondici.

Dospělým přináší cvičení SPS zejména obnovu svalové rovnováhy, uvolní bolestivé svalové napětí z jednostranného zatížení. Ve starším věku je cílem cvičení SPS hlavně znovuzískání dobré fyzické kondice a stabilizace chůze.

Z dlouholetých zkušeností MUDr. Richarda Smíška, autora této metody, vyplývá, že při včasném zahájení cíleného cvičení se během relativně krátké doby svalstvo reaktivuje a s vynaložením minimálního avšak pravidelného úsilí zabezpečí správné držení těla.

SM systém cvičení se speciálním elastickým lanem (lano se specifickým odporem), která zároveň posiluje ochablé svaly, protahuje napjaté a zkrácené svaly, obnovuje kloubní pohyblivost (mobilizuje), stabilizuje zajišťuje stabilitu v době klidu i v pohybu, optimalizuje řízení pohybu – procvičuje pohybové stereotypy jako je chůze, běh, práce, sport, které používáme během dne a života.

• pro lidi s bolestmi zad, hlavy a kloubů
    • jako kauzální (příčinná) léčba při skolioze páteře
    • jako kauzální (příčinná) léčba při výhřezu meziobratlového disku
    • při problémech s plochou nohou atd.

SPS1SPS2SPS3 SPS4

Laserová terapie

Terapie laserem je moderní a efektní fyzioterapeutická metoda, využívající buněčné fotoaktivace. Vyzářená energie laserového paprsku je využita ke zlepšení energetické bilance a k podpoře imunity cílové tkáně. Metoda je dlouhodobě klinicky ověřena, bez návykovosti či nežádoucích účinků.

Účinky:

• analgetický (protibolestivý)
  • biostimulační (podporuje hojení, regeneruje buňky v těle)
  • protizánětlivý
  • protiedémový (léčba otoků)
laser-womanlaser-gridlaser-machine
Pohybová analýza (pro sportovce, běžná denní činnost, pracovní zátěž)

Odhalení příčiny vašich problémů v pohybovém systému. Řešíme příčiny, ne pouze důsledky. Srozumitelně vám vysvětlíme, proč máte bolesti a problémy a pomůžeme vám je řešit. Doporučení úpravy pracovních stereotypů, bez které nemůže být léčby dlouhodobě účinná, a  možnosti korekce jejich pracovního prostředí s cílem odlehčit pohybovému systému.

Individuální fyzioterapie (cvičení, masáže, měkké techniky)

Pacientovi jsou vybrány konkrétní cviky cílené na ošetření klíčové oblasti. V rámci individuální fyzioterapie probíhá tvorba a učení konkrétních cviků.

Měkké techniky optimalizují vlastnosti měkkých tkání zejména pomocí tření, protahování, řasení a tlaku. Jedná se o součást manuální terapie, při které terapeut uvolňuje svalové spasmy, odstraňuje bolestivé reflexní změny ve svalech a okolních strukturách a zvyšuje pohyblivost kloubů. Terapie se provádí na sucho a postupuje se od povrchových vrstev k hlubším. Doporučujeme kombinovat s klasickou masáží.

Kineziotaping, kineziotaping lymfatického systému

Kinesio tejp dokáže fixovat, ale na druhou stranu také aktivovat právě ty svaly, které jsou ošetřeny. Tejpováním Kinesio tejpem doplňujeme léčebné techniky jako jsou: masáže, manuální terapie ale i léčebný tělocvik. Díky Kinesio tejpu je možno pozitivně ovlivnit funkci svalů, lymfatického systému a kloubů. Díky vlnovitému uspořádání lepidla na samotném tejpu dochází k tlakové redukci tkání, tím se zvětšuje prostor mezi kůží a svaly a dochází k regulaci krevního a lymfatického oběhu. Přes stimulaci proprioreceptorů se zlepšuje funkce kloubů a reguluje se svalové napětí. Redukce bolesti je tak důsledkem tlakového ovlivnění postižených tkání.

• křečové žíly
  • porušena vrchní vrstva kůže
  • vyrážky, exémy apod.
  • mateřská znaménka, která výrazněji vystupují nad pokožku
  • psychická nesnášenlivost kontaktu s cizím předmětem na těle
  • výrazné kožní alergie
  • záněty kůže
  • plísňové onemocnění
  • bradavice
  • akutní virové či bakteriální onemocnění

Pozn: Tato omezení jsou platná pouze pro místo aplikace.

Elektroléčba

Elektroléčba patří k fyzikální terapii, při které je využíván léčebný účinek různých forem elektrické energie. Elektroléčba v převážné míře využívá své analgetické účinky, často zlepšuje krevní cirkulaci a výživu tkání, tlumí zánětlivou aktivitu a usnadňuje tak lehčí úpravu pohybových funkcí.

• TENS
  • Interferenční proudy
  • Diadynamik
  • Trabertovy proudy

Kontraindikace:
Těhotenství, čerstvé kožní infekce a defekty kůže v místě přiložení, kardiostimulátor, horečka, kachexie, v oblasti štítné žlázy a laryngu, stavy po radioterapii, porucha citlivosti, TBC ložiska.

Klasická masáž částečná nebo celková včetně předehřátí

Klasická masáž odstraňuje  únavu a posiluje regeneraci organismu. Masáž je vhodná zejména u onemocnění či přetížení pohybového aparátu. Je vhodným doplňkem léčby, kdy je nutné uvolnit ztuhlé svaly a ošetření bolestivých stavů.

Kdy neprovádíme (kontraindikace):

• akutní nachlazení (kašel, rýma, zvýšená tělesná teplota)
  • infekční onemocnění
  • zánětlivé onemocnění
  • onkologické onemocnění
  • závažnější krvácivé stavy (hemofilie, leukémie apod.)
  • opilost, stavy pod vlivem psychotropních látek, akutní psychózy

Aromatická masáž částečná nebo celková včetně předehřátí

Aromamasáže kombinují účinky klasické masáže a aroma bylin. Používáme čisté přírodní masážní oleje. Je vhodná pro každého, kdo hledá uvolnění, relaxaci, novou energii, či si chce zbavit stresu.

Dornova metoda

Jedná se o druh manuální terapie, která je velmi jemnou a pomalou alternativou mobilizací kloubů a páteře (vracení jednotlivých obratlů a kloubů do jejich původní přirozené polohy). Narozdíl od šetrných forem standartní manuální fyzioterapie se tak děje za aktivní účasti pacienta jeho přirozeným a volným pohybem. ošetřovaná osoba se nemusí bát prudkých a násilných pohybů.

Terapeut respektuje zásadu jít maximálně na práh bolesti. Cílem metody je uvolnění meziobratlových kloubů. Základním předpokladem úspěchu terapie je aktivní spolupráce pacienta a jeho pohyb/mobilita. Pro imobilní pacienty je využití této metody méně vhodné.

• Kožní onemocnění
  • Náchylnost ke zlomeninám (např. po léčbě kortizonem, nebo náchylnost ke krevním výronům)
  • Osteoporóza v pokročilém stádiu (dochází k spontánním zlomeninám)
  • Akutní záněty
  • Bechtěrevova nemoc (pokud jsou obratle již srostlé)
  • Tumory a nádorová onemocnění
  • Po operaci plotének (lze začít až po 6 až 8 týdnech)
  • Po operaci kyčelních kloubů (lze začít až po 6 až 8 týdnech s nutností vyhýbat se intenzivní vnitřní rotaci kyčelního kloubu)
  • Celková imobilita klienta
Breussova masáž

Zároveň s Dornovou metodou se aplikuje i Breussova masáž. Jedná se o velmi jemnou formu masáže páteře.  Zvláštností této masáže je použití třezalkového oleje, který zlepšuje uvolnění svalů a přispívá k regeneraci meziobratlových plotének.

Ošetření celého těla je rozděleno do dvou návštěv. Při první aplikujeme Dornovu metodu na klouby dolních končetin a křížokyčelní klouby. Následuje Breussova masáž zad. Při druhé návštěvě nejprve zkontrolujeme dolní končetiny a křížokyčelní klouby, případně znovu ošetříme. Poté provedeme Breussovu masáž, abychom zajistili dostatečné uvolnění svalů kolem páteře.

Manuální lymfodrenáž

Kdy neprovádíme (kontraindikace):

• u kožních onemocnění (plísně, záněty kůže a a měkkých tkání, otevřené rány, hnisavé kožní rány, proleženiny-dekubity v akutním stadiu)
    .. hygienické důvody
  • onkologické onemocnění v akutní fázi
    ..riziko rozšíření nemoci
  • Konec formuláře
  • těžké srdeční onemocnění (isch. choroba srdeční, angina pectoris, infarkt myokardu, nestabilizovaná hypertenze, hypotonie, …)
    .. zvyšená cirkulace lymfy vede k nalití většího množství lymfy do krevního řečiště. Srdeční sval musí kapacitně větší průtok zvládnout.
  • těžké plicní onemocnění (bronchiální astma, chronická bronchitida, obstrukční choroba plicní, akutní plicní edém, …)
  • u vážného onemocnění jater a ledvin
    .. aby nedošlo k ještě vyššímu skokovému zatížení těchto interních orgánů
  • cévní mozková příhoda